کد مطلب:210170 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:492

مرقد عاتکه و صفیه
عاتكه دختر عبدالمطلب و عمه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بود. وی همان كسی است كه در مكه و پیش از جنگ بدر خوابی به این مضمون دید كه قریش جگر گوشه هایش را از دست می دهد. وقتی خبر این خواب در آستانه رفتن سپاه قریش به بدر مطرح شد، ابوجهل آن را مورد تمسخر قرار داد. از قضا در نبرد بدر، قریش سروران خود و از جمله همین ابوجهل را از دست داد.

صفیه دختر دیگر عبدالمطلب و عمه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بود. وی از زنان با شهامت صدر اسلام بود و در جریان جنگ احزاب، در داخل شهر، یك یهودی را كه برای یهودیان بنی قریظه جاسوسی می كرد، به قتل رساند.

این دو خواهر در كنار یكدیگر دفن شده اند و در گذشته بقعه ای داشته اند كه به نام بقیع العمات شناخته می شد و اكنون اثری از آن بر جای نمانده است. اكنون قبرهای این دو زن در كنار دیوار غربی بقیع قرار گرفته است. [1] .



[ صفحه 349]



مَطَری (م 741) با وصف قبر صفیه ـ بدون اشاره به این كه عاتكه نیز در آنجا مدفون است ـ می نویسد: روی قبر با چیدن سنگهایی در اطراف آن مشخص شده، اما چون نزدیك دیوار شهر مدینه و در خروجی بقیع بوده، توافقی برای ساختن قبه بر آن نشده است. [2] به نظر می رسد كه در قرون بعد، برای صفیه نیز بقعه ای ساخته شده است. به هر روی، نقل مطری نشان می دهد كه دیوار بقیع در سمت قبر صفیه، درست در جایی بوده كه اكنون قرار دارد و قبرستان بقیع این سوتر نبوده است.

در كنار آن صورت قبر سومی وجود دارد كه به عنوان قبر حضرت ام البنین مادر حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) شناخته و زیارت می شود.


[1] برخي از محققان در اين كه عاتكه در اينجا دفن شده باشد، اظهار ترديد كرده اند.

[2] التعريف، ص 43.